Από 14.11.2005 έως 30.01.2006

Εθνική Πινακοθήκη - Κεντρικό Κτήριο

Αναδρομική έκθεση-φόρος τιμής στον μεγάλο εκπρόσωπο της Σχολής του Μονάχου και πρώτο Διευθυντή της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ο Γεώργιος Ιακωβίδης κυριάρχησε στο προσκήνιο της ελληνικής καλλιτεχνικής ζωής τις τρεις πρώτες κρίσιμες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Κρίσιμες, όχι μόνο γιατί οι μεγάλες αλλαγές που συντελούνταν στο πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο έθεταν τα θεμέλια της νέας Ελλάδας, αλλά και γιατί ανάλογες μεταλλάξεις μεταμόρφωναν τον ίδιο καιρό το τοπίο της νεοελληνικής τέχνης. Τα πρώτα μηνύματα του μοντερνισμού έφταναν από το Παρίσι, αλλά και από άλλα ευρωπαϊκά κέντρα, ακόμη και από το Μόναχο, όπως έμελλε να αποδείξει η τολμηρή ζωγραφική του Νικόλαου Λύτρα, γιου του Νικηφόρου.
Ποια ήταν η συνεισφορά του Ιακωβίδη και η θέση του στην ιστορία της ζωγραφικής, όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της γερμανικής, δεδομένου ότι το ήμισυ της επιτυχημένης σταδιοδρομίας του το διήνυσε στο Μόναχο, όπου έζησε από το 1877 έως το 1900;
Τα πρώιμα έργα του νέου ζωγράφου έχουν ήδη όλες τις αρετές που θα διατηρήσει και θα εμπλουτίσει στο ώριμο έργο του: απλότητα και αμεσότητα στην παρατήρηση των μοντέλων του, ανεπιτήδευτες φυσικές πόζες, ψυχολογική διείσδυση στον χαρακτήρα του προσώπου που απεικονίζει. Τα ηθογραφικά θέματα ολισθαίνουν έτσι ανεπαισθήτως στον ρεαλισμό σ’ αυτά τα νεανικά έργα. Η ρεαλιστική προδιάθεση σφραγίζει και τις ώριμες ηθογραφίες του πλουτίζοντάς τις με αληθοφάνεια, φυσικότητα και πειθώ. Το στοιχείο αυτό χαρακτηρίζει ιδιαίτερα τους πίνακες με θέμα τα παιδιά, προνομιακό χώρο της ζωγραφικής του Ιακωβίδη. Οι πίνακές του προβάλλουν και φωτίζουν την ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα στην πρώτη και την τρίτη ηλικία, ανάμεσα στην ανατολή της ζωής και στη δύση της.
Ο διεισδυτικός ψυχολόγος, ο οξυδερκής παρατηρητής της ανθρώπινης φύσης υποστηρίζεται από έναν ανυπέρβλητο σχεδιαστή. Και όταν καταφέρνει να αποδεσμευτεί από το καφετί κιαροσκούρο της ακαδημίας, μας αποκαλύπτει έναν ευαίσθητο κολορίστα. Το πλούσιο χρώμα και οι φωτεινές τονικότητες εκτοπίζουν προοδευτικά τους σκοτεινούς τόνους των πρώιμων έργων του.
Οι μορφές που ζωγραφίζει στο ύπαιθρο μαρτυρούν τη γνωριμία του με τα έργα των Γάλλων υπαιθριστών και Ιμπρειονιστών.

Επιμέλεια έκθεσης
Δρ. Όλγα Μεντζαφού-Πολύζου
Διευθύντρια Συλλογών και Μουσειολογικού Προγραμματισμού της ΕΠΜΑΣ

Χορηγός: EUROBANK Private Banking, Χορηγός επικοινωνίας: ΕΡΤ

1

2

3

4

5

6