Ένας νεαρός ναύτης με αδρά, λαϊκά χαρακτηριστικά απεικονίζεται στο πρώτο επίπεδο, πολύ κοντά στο θεατή. Κάθεται σε μια καρέκλα με σταυρωμένα χέρια και μας κοιτάει κατάματα. Το έργο έχει σχεδιαστεί με απλοποιημένο σχέδιο, με γρήγορες και σίγουρες πινελιές και με λιγοστά χρώματα. Προσέξτε με πόσο απλά μέσα έχει αποδώσει τα χαρακτηριστικά του προσώπου ή τα χοντρά χέρια. Με αξιοθαύμαστη μαεστρία ζωγράφισε την άσπρη ναυτική στολή. Το αραιωμένο λευκό χρώμα αφήνει να διαφαίνεται η μαύρη προετοιμασία και έτσι υποβάλλονται οι πτυχώσεις και οι ζάρες στα μανίκια. Με τέσσερα χρώματα, –μαύρο, λευκό, ώχρα και γκρίζο– καταφέρνει να δώσει μια εικόνα γεμάτη ζωντάνια. Σε αυτά τα έργα ο Τσαρούχης αξιοποιεί τόσο το δίδαγμα του Γάλλου ζωγράφου Ματίς όσο και το δίδαγμα της λαϊκής τέχνης.

Ο Δημήτρης Μυταράς είναι από τους πιο αξιόλογους ζωγράφους της γενιάς του. Το έργο του, κατά κύριο λόγο ανθρωποκεντρικό, παρουσιάζει μεγάλο πλούτο και ποικιλία. Το νευρώδες, διεισδυτικό του σχέδιο, το αιχμηρό του χρώμα, το οξύ κοινωνικό του σχόλιο, στοιχεία που διακρίνουν το ώριμο έργο του, τον έχουν καθιερώσει ως έναν από τους πιο ξεχωριστούς ζωγράφους της σύγχρονης ελληνικής σκηνής.
Ο καθρέφτης με μωβ, ανήκει στη σειρά που φιλοτέχνησε ο ζωγράφος στα νεανικά του χρόνια, την δεκαετία του ’60, όταν στην Ελλάδα είχαν επιβληθεί τα αφαιρετικά ρεύματα. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για ανεικονικό πίνακα. Ο ζωγράφος έχει περιγράψει ως πηγή έμπνευσης τον παλιό καθρέφτη και τις αντανακλάσεις του εσωτερικού του πατρικού αστικού σπιτιού του στην Χαλκίδα. Μέσα στα αφαιρετικά μοτίβα που διακρίνονται σε αντανάκλαση στον καθρέφτη μπορούμε να αναγνωρίσουμε μια καρέκλα σαλονιού. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια αφαιρετική σύνθεση όπου κυριαρχούν καμπυλόμορφοι, δυναμικοί ρυθμοί και ψυχροί τόνοι μπλε και πράσινου, που προβάλλονται πάνω στο μαύρο φόντο. Λιγοστές κηλίδες κόκκινου χρώματος εμψυχώνουν την κυρίαρχη σκούρα, ψυχρή τονικότητα. Οι ανακλάσεις του λευκού φωτός στον καθρέφτη χαρίζουν τον δυναμισμό τους στην σύνθεση, ζωντανεύοντας τα υπόλοιπα χρώματα.