Το θέμα του έργου, φορτισμένο με μύθους, ανατολικό μυστικισμό και μακραίωνη
ιστορία, με οδηγούσε στο να αναζητήσω μια μορφική οντότητα αντάξια του νοη-
ματικού του πλούτου. Ήταν ένα εγχείρημα στο σκοτάδι, ένα ταξίδι στο δρόμο του
μεταξιού, μια κατάδυση στον κόσμο των αισθήσεων της Ανατολής.
Όταν στο τέλος αυτό που έχουμε μπροστά μας, αναιρεί τη λογική ανάγνωση των
υλικών δεδομένων, και το ορατό γίνεται όραμα, το έργο υπερβαίνει τη θεματική
του αποστολή. Τότε, αυτή η περίκλειστη, αυτόφωτη, χωρική ιερότητα μας αγγίζει,
και η ζωή περιφρονεί το αναπόδραστο της σαρκοφάγου.
Ο Γιάννης Γαΐτης είναι ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς και πρωτότυπους εκπροσώπους της Ποπ-αρτ στην Ελλάδα, γνωστός και στη Γαλλία όπου έζησε πολλά χρόνια. Δημιούργησε μιαν αρχετυπική σχηματοποιημένη φιγούρα που συμπύκνωνε τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου της μαζικής καταναλωτικής κοινωνίας. Ένα τυποποιημένο προφίλ, μαύρα μαλλιά, μπλε καπέλο που θυμίζει ανάλογες φιγούρες του Βέλγου σουρεαλιστή Μαγκρίτ, ριγέ ή καρό κοστούμι, σανιδόμορφο κορμί με τα χέρια κολλημένα στο σώμα. Ο γνώριμος ανθρωπάκος θα γίνει σήμα κατατεθέν της τέχνης του Γαΐτη. Θα τον δούμε να συνωστίζεται πολλαπλασιασμένος σε πολλές ευφάνταστες συνθέσεις όπως σ’ αυτό το έργο, θυμίζοντάς μας τη σημερινή μαζική, καταναλωτική και απρόσωπη κοινωνία. Με το αρχετυπικό αυτό σύμβολο ο Γαΐτης κατάφερε να διατυπώσει ένα οξύ κοινωνικό σχόλιο δημιουργώντας αναγνωρίσιμες εικόνες με χιούμορ και φαντασία, που παραμένουν ευχάριστες και διακοσμητικές, παρά τη δυσάρεστη πραγματικότητα που καταγγέλλουν. Τα διακοσμητικά μοτίβα-ριγέ και καρό-και η περιορισμένη αλλά ευχάριστη αρμονία του μπλε, του γαλάζιου και του λευκού που χρησιμοποιεί σχεδόν πάντοτε ο καλλιτέχνης συμβάλλουν στο αίσθημα ευφορίας που αποπνέουν τα έργα του Γιάννη Γαΐτη.
Η Ωραία και το Τέρας είναι μια σύνθετη φιγούρα, που βασίζεται σε ένα τρισδιάστατο κολλάζ καταναλωτικών αγαθών, των οποίων έχει αφαιρεθεί η αρχική τους χρησιμότητα. Αισθητικά η σύνθεση εμπλέκει εξπρεσσιονιστικά με σουρρεαλιστικά στοιχεία, ενώ είναι προφανείς οι αναφορές που γίνονται στα comics και τα videogames.
Ο τίτλος του έργου αναφέρεται στο γνωστό παραμύθι «Η Ωραία και το Τέρας». Εκεί η Ωραία μεταμόρφωσε το Τέρας σε πανέμορφο πρίγκιπα, με μόνη την δύναμη της αγάπης της. Σε αντίθεση στη σύνθεση «Η Ωραία και το Τέρας», αποφάσισε η Ωραία, να σκοτώσει ύπουλα το Τέρας με το σπαθί της. Είναι προφανές, ότι αυτή η σύνθεση αναφέρεται συμβολικά στην φρίκη του πολέμου. Δεν είναι λίγες οι φορές που στην ιστορία της, η ανθρωπότητα αποφάσισε, αντίθετα από κάθε λογική, να ακολουθήσει την απρόσμενα ύπουλη λύση της σφαγής και του θανάτου.
Το έργο «Η Ωραία και το Τέρας» έχει και ένα δεύτερο νοηματικό επίπεδο, το οποίο αναφέρεται στον αρχαιοελληνικό μύθο της Αφροδίτης. Η Αφροδίτη η θεά της ομορφιάς και του έρωτα, είχε σύζηγο τον Ήφαιστο τον θεό της μεταλλουργίας, τον δημιουργικό θεό. Αυτόν όμως απατούσε με τον Άρη τον θεό του πολέμου.
Μιχάλης Αρφαράς