Ο Ιωάννης Βαπτιστής Καλοσγούρος είναι ένας από τους επτανήσιους γλύπτες που αναβίωσαν την τέχνη της γλυπτικής στα Ιόνια, δημιουργώντας τα πρώτα έργα της νεοελληνικής γλυπτικής.
Η προτομή του Φρέντερικ Νορθ, κόμη του Γκίλφορντ (1766-1827), που το 1824 ίδρυσε στην Κέρκυρα την Ιόνιο Ακαδημία και με την οικονομική του συνδρομή αρκετοί μετέπειτα επιφανείς Έλληνες σπούδασαν στο εξωτερικό, είναι σχεδόν πιστό αντίγραφο εκείνης που είχε φιλοτεχνήσει ο Παύλος Προσαλέντης το 1827. Ο άγγλος φιλέλληνας, φορώντας την αρχαΐζουσα στολή του Άρχοντα της Ιονίου Ακαδημίας, παριστάνεται σε ώριμη ηλικία, με ρυτιδωμένα μάγουλα, νευρώδη, αλλά κάπως χαλαρό λαιμό και βλέμμα απλανές, κατά το κλασικιστικό πρότυπο, ενώ μια κουκουβάγια στο κέντρο της ταινίας που πλαισιώνει το κεφάλι συμβολίζει την παιδεία. Η επιβλητική απόδοση της μορφής, που αποπνέει αυτοπεποίθηση, τονίζει τη δυναμική προσωπικότητα του κόμη.
Η γλυπτική επανεμφανίστηκε στην Ελλάδα ως τέχνη αυτόνομη στις αρχές του 19ου αιώνα στα Επτάνησα. Ο Κερκυραίος Παύλος Προσαλέντης ο πρεσβύτερος ήταν ο πρώτος γλύπτης με ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Σπούδασε στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά στη Ρώμη και ήταν ο πρώτος που έφερε τα διδάγματα του κλασικισμού στα Επτάνησα. Από το 1806 που επέστρεψε στην Κέρκυρα συμμετείχε σε κάθε μορφής καλλιτεχνική εργασία, φιλοτεχνώντας ανδριάντες, προτομές, ανάγλυφα για βάσεις αγαλμάτων, αλλά και μυθολογικές συνθέσεις, με ένα ύφος αυστηρά προσαρμοσμένο στην κλασικιστική του παιδεία.
Η προτομή του Πλάτωνα είναι ένα από τα πρώτα έργα της ωριμότητάς του. Ο γλύπτης μάλιστα έχει χαράξει στο πλάι την επιγραφή “ΕΡΜΟΓΛΥ / ΦΙΚΗΣ / ΑΥΘΙΣ ΤΕΧΝΗΣ / ΚΟΡΚΥΡΑΙΩΝ / ΔΕΙΓΜΑ ΠΡΩΤΟΝ / ΤΟΥΤΟ ΠΑΥΛΟΣ / ΕΠΟΙΕΙ ΑωΙΕ”, που με υπερηφάνεια την ονομάζει πρώτη προτομή της νεοελληνικής τέχνης. Η μορφή του αρχαίου φιλοσόφου αποδίδεται με σοβαρό και στοχαστικό βλέμμα, πλατύ και καθαρό μέτωπο, έντονα χαραγμένα χαρακτηριστικά, πλούσια και περιποιημένη γενειάδα και μακριά μαλλιά. Ο Προσαλέντης σκαλίζει μια μορφή εξιδανικευμένη, προσαρμοσμένη στα κλασικιστικά ιδεώδη, περισσότερο θεϊκή παρά ανθρώπινη. Η θεϊκή αυτή διάσταση τονίζεται από την ύπαρξη της ταινίας που στεφανώνει το κεφάλι, αλλά και από την επιγραφή “Δαιμόνιος”, που σημαίνει θεϊκός.