Ραφτοπούλου Μπέλλα (1902 - 1992)
Άνοιξη, [πριν το 1938]
Άρχισε τις σπουδές της στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας κοντά στον Θωμά Θωμόπουλο και με Αβερώφεια υποτροφία συνέχισε στην Ακαδημία Γκραντ Σωμιέρ στο Παρίσι κοντά στον Αντουάν Μπουρντέλ (1927-1930). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα στο εργαστήριο του Δημήτρη Γαλάνη. Επέστρεψε στην Αθήνα το 1930 και έγινε μέλος της “Ομάδας Τέχνη”. Ταξίδεψε στην Ιταλία, τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία και τις χώρες της Βαλκανικής και το 1945 εγκαταστάθηκε οριστικά στο Παρίσι. Ξεκίνησε την εκθεσιακή της δραστηριότητα με ατομική έκθεση το 1930 στην γκαλερί Στρατηγοπούλου και ακολούθησαν ατομικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 1980 οργανώθηκε αναδρομική παρουσίαση του έργου της στην Εθνική Πινακοθήκη. Παρουσίασε επίσης έργα σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων τα Σαλόν του Κεραμικού και της Νέας Γλυπτικής στο Παρίσι, εκθέσεις με την Ομάδα Τέχνη, οι Μπιενάλε της Βενετίας το 1934 και το 1940, η Διεθνής Έκθεση του Παρισιού το 1937 και Πανελλήνιες.
Η καλλιτεχνική πορεία της Μπέλλας Ραφτοπούλου είναι πορεία προς αφαιρετικές διατυπώσεις, χωρίς ωστόσο να απορρίψει εντελώς την οπτική πραγματικότητα. Δουλεύοντας κυρίως την πέτρα, την οποία λάξευε απευθείας, ασχολήθηκε με τη γυναικεία μορφή, αλλά και με ζώα ή πουλιά. Στα πρωιμότερα έργα της η ρεαλιστική απόδοση απηχεί τα διδάγματα του δασκάλου της και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και του Ροντέν, ενώ στις συνθέσεις της κυριαρχεί η καμπυλόγραμμη απόδοση και η μετωπικότητα. Σταδιακά το ύφος της έγινε πιο αφαιρετικό και οι μορφές πιο σχηματοποιημένες, το βάθος των έργων περιορίστηκε και οι έντονες καμπυλότητες έδωσαν τη θέσης τους σε γεωμετρικά και οργανικά στοιχεία και πιο επίπεδη απόδοση, με αποτέλεσμα τα έργα της να αποκτήσουν τεκτονικό χαρακτήρα. Εκτός από τα μεγάλα γλυπτά σε πέτρα δημιούργησε επίσης μικρές αφαιρετικές, εξπρεσιονιστικές συνθέσεις από χαλκό και μολύβι με βάση ή φόντο από σχιστόλιθο και θέματα εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία, καθώς και μετάλλια. Ασχολήθηκε επίσης με τη χαρακτική, ιδιαίτερα με την ξυλογραφία, ακολουθώντας στην απόδοση των συνθέσεων το ύφος των γλυπτικών της έργων, ενώ την περίοδο 1925-1927 συνεργάστηκε με το ζεύγος Σικελιανού για τις Δελφικές Εορτές, σχεδιάζοντας ενδυμασίες και κινήσεις χορευτών εμπνευσμένες από αρχαία ελληνικά αγγεία.
Άνοιξη, [πριν το 1938]
Ι. Ξενάκης, [πριν το 1972]
Ορφέας, 1952
Μοίρες, 1954
Μορφή, [μετά το 1960]
Φαίδρα, [μετά το 1960]
Η Μαρία, [πριν το 1934]
Κόρη, [πριν το 1940]
Γυναίκα με περιστέρι, 1953
Κόρη, 1931
Αγαμέμνονας, [1960- 1966]
Ηλέκτρα, [μετά το 1960]
Ανθρωπομορφία (παραλλαγή), [1978]
Δώδεκα ζώδια, [πριν το 1972]
Θησέας και Αριάδνη
Γυναίκα που θρηνεί, 1957
Κουκουβάγιες, 1958
Σκέψη, 1957
Δελφίνια, [π. 1955]
Ζευγάρι, 1976
Ελευθερία, 1955
Γλυπτική, 1932
Δύο φίλες, 1937
Χρησιμοποιούμε cookies ώστε η τοποθεσία μας να λειτουργεί σωστά, να εξατομικεύουμε περιεχόμενο και διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να αναλύουμε την κυκλοφορία μας. Επίσης, κοινοποιούμε πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση της τοποθεσίας μας στους συνεργάτες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, διαφημίσεων και ανάλυσης. Διαβάστε την Πολιτική Cookies.
Αυτά τα cookies είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου και δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν στα συστήματά μας. Συνήθως ρυθμίζονται μόνο ως απόκριση σε ενέργειες που γίνονται από εσάς, που αφορούν ένα αίτημα για υπηρεσίες, όπως είναι η ρύθμιση των προτιμήσεων απορρήτου σας, η σύνδεση ή η συμπλήρωση φορμών. Μπορείτε να ρυθμίσετε το πρόγραμμα περιήγησής σας ώστε να αποκλείει ή να σας ειδοποιεί σχετικά με αυτά τα cookies, αλλά ορισμένα τμήματα της τοποθεσίας μπορεί να μην λειτουργούν σε σε αυτήν την περίπτωση.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
Τα cookies επιδόσεων συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που οι επισκέπτες χρησιμοποιούν , όπως π.χ. ποιές σελίδες επισκέπτονται συχνότερα και αν προκύπτουν μηνύματα σφαλμάτων από ιστοσελίδες. Χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη βελτίωση των επιδόσεων μίας ιστοσελίδας. Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί την υπηρεσία Google Analytics για σκοπούς στατιστικούς, μάρκετινγκ και διαφήμισης.
Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!