Προκοπίου Γεώργιος (1876 - 1940)
Κυδώνια
Εκδηλώνοντας σε νεαρή ηλικία την κλίση του στη ζωγραφική, πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου από μία αγγλίδα ζωγράφο. Από το 1895 ως το 1901 σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στον Νικηφόρο Λύτρα και τον Γεώργιο Ροϊλό. Μετά την αποφοίτησή του επέστρεψε στη Σμύρνη, όπου οργάνωσε τις πρώτες του εκθέσεις.
Το 1903, στη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Αλεξάνδρεια και το Κάιρο, όπου φιλοτέχνησε τα πορτρέτα πλουσίων ομογενών, γνώρισε τον αρχηγό της αβησσυνιακής αποστολής στην Αίγυπτο, ο οποίος τον προσκάλεσε στην Αντίς Αμπέμπα. Κερδίζοντας τον επόμενο χρόνο το πρώτο βραβείο σε ένα διεθνή διαγωνισμό για το πορτρέτο του αυτοκράτορα, τιμήθηκε με τα παράσημα του Σολομώντος, του Αιθιοπικού Αστέρος και του Λέοντος και διορίστηκε ζωγράφος της Αυλής. Μετά από παραμονή δύο χρόνων στην Αιθιοπία επέστρεψε στην Αθήνα, πραγματοποιώντας συχνά ταξίδια στη Σμύρνη, όπου εγκαταστάθηκε τελικά.
Το 1912 παρακολούθησε τους Βαλκανικούς Πολέμους, απεικονίζοντας διάφορες μάχες, ενώ το 1920, κατά παραγγελία του αρχιστράτηγου Λ.Ι. Παρασκευόπουλου, παρακολούθησε τις επιχειρήσεις στο Μικρασιατικό μέτωπο, κινηματογραφώντας και ζωγραφίζοντας τα γεγονότα του πολέμου. Το 1922 συνελήφθη από τους Τούρκους και καταδικάστηκε σε θάνατο, κατάφερε όμως να διαφύγει με τη βοήθεια του γάλλου προξένου και να επιστρέψει στην Αθήνα. Τον επόμενο χρόνο παρουσίασε στις αίθουσες της Σχολής Καλών Τεχνών τους 70 περίπου πίνακες που έφερε από το μέτωπο, ενώ το 1924 η ελληνική κυβέρνηση του απένειμε για τις υπηρεσίες του το μετάλλιο Στρατιωτικής Αξίας. Η αγάπη του για την απεικόνιση μαχών τον οδήγησε και πάλι το 1940 στο μέτωπο του ελληνοϊταλικού πολέμου, στη διάρκεια του οποίου πέθανε στο Αργυρόκαστρο.
Κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας παρουσίασε έργα του σε εκθέσεις του Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών και σε Πανελλήνιες, ενώ το 1966 η γκαλερί Νέες Μορφές οργάνωσε αναδρομική έκθεση του έργου του. Αν και επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στις πολεμικές σκηνές, τις οποίες απέδωσε με διηγηματική διάθεση, η θεματογραφία του περιλαμβάνει επίσης μυθολογικές παραστάσεις, νεκρές φύσεις, προσωπογραφίες και τοπία. Ακαδημαϊκός αλλά και ρεαλιστής στις προσωπογραφίες του, έδωσε στα τοπία του μεγαλύτερη έμφαση στο χρώμα και, καλύπτοντας την επιφάνεια με ένα θαμπό στρώμα, δημιούργησε μια ονειρική ατμόσφαιρα.
Κυδώνια
Η Ταϊτού, αυτοκράτειρα της Αβυσσηνίας, π.1903-1905
Χρησιμοποιούμε cookies ώστε η τοποθεσία μας να λειτουργεί σωστά, να εξατομικεύουμε περιεχόμενο και διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να αναλύουμε την κυκλοφορία μας. Επίσης, κοινοποιούμε πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση της τοποθεσίας μας στους συνεργάτες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, διαφημίσεων και ανάλυσης. Διαβάστε την Πολιτική Cookies.
Αυτά τα cookies είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου και δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν στα συστήματά μας. Συνήθως ρυθμίζονται μόνο ως απόκριση σε ενέργειες που γίνονται από εσάς, που αφορούν ένα αίτημα για υπηρεσίες, όπως είναι η ρύθμιση των προτιμήσεων απορρήτου σας, η σύνδεση ή η συμπλήρωση φορμών. Μπορείτε να ρυθμίσετε το πρόγραμμα περιήγησής σας ώστε να αποκλείει ή να σας ειδοποιεί σχετικά με αυτά τα cookies, αλλά ορισμένα τμήματα της τοποθεσίας μπορεί να μην λειτουργούν σε σε αυτήν την περίπτωση.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
Τα cookies επιδόσεων συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που οι επισκέπτες χρησιμοποιούν , όπως π.χ. ποιές σελίδες επισκέπτονται συχνότερα και αν προκύπτουν μηνύματα σφαλμάτων από ιστοσελίδες. Χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη βελτίωση των επιδόσεων μίας ιστοσελίδας. Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί την υπηρεσία Google Analytics για σκοπούς στατιστικούς, μάρκετινγκ και διαφήμισης.
Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!