Μυλωνά Άλεξ (1920 - 2016)
Μπεριόσκα, 1957
Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από μια αγγλίδα ζωγράφο σε ηλικία 8-10 ετών, καθώς οι γονείς της δεν έμειναν αδιάφοροι μπροστά στην κλίση της στην τέχνη που πολύ νωρίς έδειξε. Συνέχισε τις σπουδές της το 1942 στο Κολέγιο Αθηνών, κοντά στον Νίκο Νάκη, ενώ το 1945, ήδη μητέρα ενός παιδιού, εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών και σπούδασε γλυπτική με δάσκαλο τον Μιχάλη Τόμπρο. Τα χρόνια που ακολούθησαν ήρθε σε επαφή με έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Χένρι Μουρ, ο Αλμπέρτο Τζακομέτι, ο Όσιπ Ζάντκιν και ο Ζαν Αρπ. Το 1954 έγινε μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας “Το Εργαστήρι”. Το ίδιο έτος κέρδισε το β΄ Πανελλήνιο βραβείο για το μνημείο των εκτελεσθέντων από τους Γερμανούς στη Νίκαια. Συγκαταλέγεται επίσης στα ιδρυτικά μέλη του Καλλιτεχνικού Σωματείου Ελληνίδων, του οποίου υπήρξε και αντιπρόεδρος.
Έχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές και σημαντικές ομαδικές εκθέσεις, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται Πανελλήνιες, οι Μπιενάλε της Βενετίας το 1960, του Σάο Πάολο το 1961 και του Μόντρεαλ το 1968, η Διεθνής Έκθεση Σύγχρονης Γλυπτικής (Exposition Internationale de Sculpture Contemporain) και η έκθεση “Έλληνες Ζωγράφοι και Γλύπτες στο Παρίσι” (Peintres et Sculpteurs Grecs de Paris), που οργανώθηκαν στη γαλλική πρωτεύουσα το 1961 και το 1962 αντίστοιχα. Το 1986 οργανώθηκε από την Εθνική Πινακοθήκη αναδρομική έκθεση του έργου της.
Ξεκινώντας με έργα σε πέτρα ή μπρούντζο, που έχουν ως θέμα την ανθρώπινη μορφή και χαρακτηρίζονται από σχηματοποίηση και τονισμό των όγκων, η Άλεξ Μυλωνά σταδιακά προχώρησε στην αφαίρεση. Ήδη πριν το 1960 είχε διαμορφώσει το προσωπικό της λεξιλόγιο, δημιουργώντας έργα σε μέταλλο που διακρίνονται για το εξπρεσιονιστικό τους περιεχόμενο, τις έντονα γωνιώδεις απολήξεις, την προβολή των εκφραστικών δυνατοτήτων του υλικού, τις κάθε είδους αντιθέσεις, τον περιορισμό του θέματος σε στοιχείο δευτερεύουσας σημασίας, αλλά και την κατάργηση της τρίτης διάστασης. Τα χαρακτηριστικά αυτά, αλλά και η επαναφορά του βάθους στις συνθέσεις, θα κυριαρχήσουν και στα έργα των επόμενων ετών, οπότε παρατηρείται και μια τάση προς αρχαΐζοντα και αρχετυπικά στοιχεία, όπως είναι ο διπλός πέλεκυς και ο σταυρός, ενώ παραστατικά στοιχεία συνδυάζονται με αφηρημένα θέματα.
Μπεριόσκα, 1957
Ανάπτυξη του κύκλου, 1986
Βασιλιάς-Βασίλισσα, 1961
Χρησιμοποιούμε cookies ώστε η τοποθεσία μας να λειτουργεί σωστά, να εξατομικεύουμε περιεχόμενο και διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να αναλύουμε την κυκλοφορία μας. Επίσης, κοινοποιούμε πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση της τοποθεσίας μας στους συνεργάτες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, διαφημίσεων και ανάλυσης. Διαβάστε την Πολιτική Cookies.
Αυτά τα cookies είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου και δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν στα συστήματά μας. Συνήθως ρυθμίζονται μόνο ως απόκριση σε ενέργειες που γίνονται από εσάς, που αφορούν ένα αίτημα για υπηρεσίες, όπως είναι η ρύθμιση των προτιμήσεων απορρήτου σας, η σύνδεση ή η συμπλήρωση φορμών. Μπορείτε να ρυθμίσετε το πρόγραμμα περιήγησής σας ώστε να αποκλείει ή να σας ειδοποιεί σχετικά με αυτά τα cookies, αλλά ορισμένα τμήματα της τοποθεσίας μπορεί να μην λειτουργούν σε σε αυτήν την περίπτωση.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
Τα cookies επιδόσεων συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που οι επισκέπτες χρησιμοποιούν , όπως π.χ. ποιές σελίδες επισκέπτονται συχνότερα και αν προκύπτουν μηνύματα σφαλμάτων από ιστοσελίδες. Χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη βελτίωση των επιδόσεων μίας ιστοσελίδας. Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί την υπηρεσία Google Analytics για σκοπούς στατιστικούς, μάρκετινγκ και διαφήμισης.
Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!