Από 25.06.2008 έως 20.10.2008

Εθνική Πινακοθήκη - Κεντρικό Κτήριο - Μόνιμες Συλλογές

H Εθνική Πινακοθήκη, συμμετέχοντας στις επετειακές εκδηλώσεις που οργανώθηκαν σ’ ολόκληρο τον κόσμο για τα 180 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου Γκόγια (1746-1828), παρουσίασε τις τέσσερις διάσημες σειρές χαλκογραφιών του, που ανήκουν στις μόνιμες συλλογές της.
Πρόκειται για 212 σπανιότατα και εξαιρετικά πολύτιμα πρωτότυπα χαρακτικά που αγοράστηκαν ανάμεσα στα έτη 1961 και 1965 από τον αείμνηστο Μαρίνο Καλλιγά, Διευθυντή της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1949 ως το 1971. Η έκθεση ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Μαρίνου Καλλιγά.
Οι διάσημες χαλκογραφίες του Γκόγια περιλαμβάνουν τέσσερις σειρές που αντιστοιχούν σε ισάριθμες θεματικές ενότητες:

Τα Καπρίτσια, με 80 χαρακτικά, αποκαλύπτουν και καταγγέλλουν, σύμφωνα με τον ίδιο τον ζωγράφο, «τα ανθρώπινα πάθη και τις διαστροφές». Ολοκληρώθηκαν το 1799. Η σειρά της Εθνικής Πινακοθήκης προέρχεται από την Α΄ Έκδοση του 1803.

Στα Δεινά του πολέμου, ο Γκόγια εκφράζει, σε 80 χαλκογραφικές πλάκες που χαράχτηκαν ανάμεσα στα έτη 1810-1820, την οργή, την αγανάκτηση, τον αποτροπιασμό του για τις βαναυσότητες που διέπραξαν τα στρατεύματα του Ναπολέοντα κατά την εισβολή τους στην Ισπανία ανάμεσα στα έτη 1908-1814. Η σειρά της Εθνικής Πινακοθήκης προέρχεται από την Α΄ Έκδοση του 1863.

Οι Ταυρομαχίες, από 33 χαλκογραφίες, πρωτοκυκλοφόρησαν το 1816. Φανατικός οπαδός (aficionado) του εθνικού αθλήματος της Ισπανίας ο Γκόγια αφηγείται στη σειρά αυτή την προϊστορία της ταυρομαχίας και απεικονίζει με «κινηματογραφικό τρόπο» μοναδικές φάσεις και μεγάλες στιγμές επώνυμων ταυρομάχων της εποχής του στην αρένα. Η σειρά της Ε.Π.Μ.Α.Σ. προέρχεται από την Γ΄ Έκδοση του 1853.

Η Τρέλα (Disparates), τα παράταιρα, τα παράλογα, χαράσσονται ανάμεσα στα έτη 1815-1824. Στα 18 έργα της σειράς η φαντασία, το όνειρο, ο τρόμος, ο ίλιγγος εισάγουν στην ρομαντική αισθητική του «υψηλού» (Sublime). Δεν είναι τυχαίο ότι η αινιγματική αυτή σειρά αποτέλεσε ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τους ρομαντικούς, τους συμβολιστές, τους σουρεαλιστές καλλιτέχνες έως και τον Πικάσσο. Η σειρά της Ε.Π.Μ.Α.Σ. προέρχεται από την Β΄ Έκδοση που τυπώθηκε το 1864 με τίτλο Παροιμίες (Proverbios).

Επιμέλεια έκθεσης
Δρ Μαριλένα Κασιμάτη
Επιμελήτρια ΕΠΜΑΣ

Χορηγός: LAVRENTIADIS GROUP OF COMPANIES
Χορηγός επικοινωνίας: ΕΡΤ

1

2

3

4

5

6

7