Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Παραρτήματος απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων καθώς προσαρμόζονται στις ανάγκες της κάθε τάξης. Κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελείται από περιήγηση των μαθητών σε έργα – κλειδιά, μέσα από τον διάλογο και στη συνέχεια ακολουθεί δημιουργικό εργαστήριο (ζωγραφική, κατασκευές, φωτογραφία, κλπ). Όλα τα προγράμματα γίνονται από την επιμελήτρια του Παραρτήματος η οποία είναι εξειδικευμένη μουσειοπαιδαγωγός.
Ακολουθεί περιγραφή των προγραμμάτων που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα, ανάλογα με την επιθυμία του εκπαιδευτικού και τις ανάγκες της τάξης του.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ
Ταξίδι στη νεοελληνική τέχνη
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το Δημοτικό σχολείο Ταξίδι στη νεοελληνική τέχνη περιλαμβάνει περιήγηση σε έργα – κλειδιά, έργα που σκιαγραφούν την ταυτότητα της ελληνικής τέχνης από την Επτανησιακή Τέχνη μέχρι τη δεκαετία του ’90 και εργαστήριο ζωγραφικής. Η περιήγηση στα έργα συνοδεύεται από διάλογο με τους μαθητές μέσω του οποίου γίνεται προσπάθεια να κατανοήσουν όχι μόνο στοιχεία της ιστορίας της τέχνης αλλά να εντάξουν τα έργα που βλέπουν στην ιστορική και κοινωνική διάσταση της εποχής τους. Στο τέλος της περιήγησης τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν το έργο που τους άρεσε περισσότερο, με υλικά που δίνονται από το μουσείο.
Πρόσωπα στην τέχνη
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Πρόσωπα στην τέχνη» διαπραγματεύεται διεξοδικά το θέμα της προσωπογραφίας από την Επτανησιακή Σχολή μέχρι τη δεκαετία του 1970 στην Ελληνική τέχνη. Εστιάζει σε προσωπογραφίες παιδιών μέσα από έργα του Παραρτήματος. Στόχος του προγράμματος είναι να δώσει στα παιδιά την ευκαιρία να εξοικειωθούν με ένα προσφιλές θέμα στην ιστορία της ζωγραφικής, το πορτρέτο.
Μέσα από την ανάλυση των προσωπογραφιών τα παιδιά παρατηρούν και εστιάζουν στα στοιχεία που τις χαρακτηρίζουν, ανιχνεύουν τον τρόπο με τον οποίο ο ζωγράφος αποδίδει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του απεικονιζόμενου προσώπου, ενεργοποιούν τη φαντασία τους, εξερευνούν τον άλλο και μέσω του άλλου τον εαυτό τους. Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά δημιουργούν τη δική τους προσωπογραφία και αιτιολογούν την επιλογή τους.
Σχήμα, χρώμα, γραμμή
Πρόκειται για ένα εισαγωγικό πρόγραμμα στις συλλογές του Παραρτήματος, ιδανικό για μικρές τάξεις αλλά και για όσα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά στο μουσείο. Στόχος του είναι να μιλήσει στα παιδιά για τα βασικά στοιχεία της ζωγραφικής, το χρώμα, το σχήμα και τη γραμμή και τα εξοικειώσει με αυτά, μέσα από σημαντικά έργα του Παραρτήματος. Σκοπός είναι να ενισχυθεί η παρατηρητικότητα των παιδιών, να ασκηθεί το βλέμμα τους, να ενθαρρυνθούν ώστε να αφιερώνουν χρόνο στην απόλαυση των έργων και να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα αλλά και τη συνέχεια της ελληνικής τέχνης. Μέσα από μικρές ασκήσεις τα παιδιά δημιουργούν χρώματα, αναπαράγουν έργα με σχήματα και γραμμές ενώ στο τέλος ζωγραφίζουν ένα έργο της αρεσκείας τους που ενσωματώνει όλα όσα είδαν στην περιήγηση.
Ταξίδι στην ελληνική τοπιογραφία
Το πρόγραμμα «Ταξίδι στην ελληνική τοπιογραφία» εστιάζει σε έργα της Εθνικής Πινακοθήκης που απεικονίζουν τοπία, ρεαλιστικά, μοντέρνα και σύγχρονα. Ξεκινώντας από τα έργα με θέμα τα τοπία της Κέρκυρας, του Παχή, του Μποκατσιάμπη και του Πίτζε, συνεχίζουμε στα κερκυραϊκά τοπία του Κωνσταντίνου Παρθένη από την παραμονή του καλλιτέχνη στο νησί και στα αφαιρετικά τοπία του Χάρη Βογιατζή του Θανάση Στεφόπουλου και του Θεόδωρου Στάμου. Στον τελευταίο σταθμό της περιήγησής μας τα παιδιά επισκέπτονται έργα σύγχρονης τέχνης όπου κυριαρχούν οι κατασκευές και οι εγκαταστάσεις με έντονο το στοιχείο του πειραματισμού στα μέσα και στα υλικά έκφρασης.
Σε κάθε ενότητα τα παιδιά καλούνται να κάνουν μικρές ασκήσεις και απόπειρες ζωγραφικής του τοπίου, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται το θέμα μέσα στις εποχές. Στο τέλος του προγράμματος ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν ένα δικό τους τοπίο με την τεχνοτροπία που εκείνα επιλέγουν.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ
Γνωριμία με τη νεοελληνική τέχνη
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το Γυμνάσιο και το Λύκειο περιλαμβάνει περιήγηση σε έργα – κλειδιά, έργα που σκιαγραφούν την ταυτότητα της ελληνικής τέχνης από την Επτανησιακή Τέχνη μέχρι τη δεκαετία του ’90. Η περιήγηση στα έργα γίνεται με διάλογο με τους μαθητές μέσω του οποίου γίνεται προσπάθεια να κατανοήσουν όχι μόνο στοιχεία της ιστορίας της τέχνης αλλά και να εντάξουν τα έργα που βλέπουν στην ιστορική και κοινωνική διάσταση της εποχής τους. Κατά την περιήγηση προκύπτουν θέματα για συζήτηση όπως η σχέση των Ελλήνων καλλιτεχνών με ρεύματα τέχνης που αναπτύχθηκαν στο εξωτερικό, ο ρόλος του καλλιτέχνη και η στάση του απέναντι στα κοινωνικά φαινόμενα, οι πειραματισμοί με νέα μέσα και υλικά.
Προσωπογραφία – Αυτοπροσωπογραφία
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Προσωπογραφία -Αυτοπροσωπογραφία» διαπραγματεύεται διεξοδικά το θέμα της προσωπογραφίας από την Επτανησιακή Σχολή μέχρι τη δεκαετία του 1970 στην Ελληνική τέχνη. Εστιάζει σε αυτοπροσωπογραφίες καλλιτεχνών μέσα από έργα του Παραρτήματος. Στόχος του προγράμματος είναι να δώσει στους μαθητές την ευκαιρία να εξοικειωθούν με ένα προσφιλές θέμα στην ιστορία της ζωγραφικής, το πορτρέτο. Μέσα από την ανάλυση των προσωπογραφιών τα παιδιά ενθαρρύνονται να ανακαλύψουν τα στοιχεία εκείνα που κάνουν μία προσωπογραφία διαφορετική, τον τρόπο με τον οποίο ο ζωγράφος έχει καταφέρει να αποδώσει τα χαρακτηριστικά του εικονιζόμενου προσώπου, τις διαφορές μεταξύ πρώιμης και ώριμης προσωπογραφίας και κατά συνέπεια τις αλλαγές στην ελληνική κοινωνία.
Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά δημιουργούν τις δικές τους προσωπογραφίες – αυτοπροσωπογραφίες υιοθετώντας είτε τον ρόλο του ζωγράφου είτε τον ρόλο του μοντέλου και κατανοούν την διαφορετική οπτική των ‘πρωταγωνιστών’ μίας προσωπογραφίας.
Ανακάλυψε το έργο
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα στο οποίο οι μαθητές καλούνται να ανακαλύψουν οι ίδιοι τα έργα των συλλογών μέσα από ένα ερωτηματολόγιο ειδικά σχεδιασμένο για τις ανάγκες του προγράμματος. Κάθε τάξη χωρίζεται σε ομάδες και ερευνά μία διαφορετική αίθουσα του μουσείου. Στόχος είναι μέσα από τις απαντήσεις του ερωτηματολογίου να μπορέσουν να κάνουν μία ξενάγηση οι ίδιοι στους συμμαθητές των υπόλοιπων ομάδων σχετικά με τα έργα που είδαν.
Πρακτικές πληροφορίες
Τα προγράμματα για τα σχολεία λειτουργούν καθημερινά, εκτός Τρίτης, και ώρες 10.00 -11.30 και 11.30 -13.00.
Σε συνεννόηση με τα σχολεία και προκειμένου να διευκολυνθεί η μετακίνησή τους από και προς την Πινακοθήκη, οι ώρες των προγραμμάτων είναι δυνατόν να τροποποιηθούν. Η συμμετοχή ενός σχολείου σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα γίνεται μόνο έπειτα κατόπιν συνεννόησης, ενώ κάθε πρόγραμμα μπορεί να φιλοξενήσει ένα σχολικό τμήμα.
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι δωρεάν.
Το Παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης στην Κέρκυρα βρίσκεται στο κτίριο Καστελλίνο στην περιοχή της Κάτω Κορακιάνας, απέναντι από το Δημοτικό Σχολείο.
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 26610-93333
Ιδέα- Παρουσίαση Μαρίνα Παπασωτηρίου, Εθνική Πινακοθήκη – Παράρτημα Κέρκυρας, Επιμελήτρια